Van de eerste klemmap tot innovatieve moderne werkplekconcepten

100 jaar DURABLE

Iserlohn, 07/02/2020.  DURABLE - de naam zegt alles. Hoewel deze merknaam pas sinds het begin van de jaren vijftig wordt gebruikt, is het idee erachter al 100 jaar van toepassing. Namelijk toekomstgerichte oplossingen bieden voor uiteenlopende werkplekken, dit door middel van producten van duurzame kwaliteit. De producten van DURABLE zijn altijd pioniers geweest op het gebied van innovatie, efficiëntie en esthetiek. Langdurige samenwerkingen met de verdelers en een voortdurende ontwikkeling van de medewerkers zijn eveneens belangrijke onderdelen van het bedrijfsbeleid dat gericht is op duurzaam succes.

Overal ter wereld is de manier waarop we werken de afgelopen 100 jaar sterk veranderd. Het klassieke kantoor met typemachine en carbonpapier behoort net zo goed tot het verleden als het vervoer van goederen in koetsen. Computers, mobiele apparaten en werkmethodes zoals Kaizen en Agile Working hebben de werkomgeving net zozeer veranderd als de toenemende flexibiliteit in wanneer en waar we werken. Als gevolg daarvan biedt DURABLE tegenwoordig een breed scala aan moderne werkplekproducten voor vele verschillende branches: van tablethouders tot kabelmanagement, van organisatie- tot presentatieconcepten.


Mijlpalen van DURABLE

 

Een familiebedrijf

  • Het begon allemaal op 7 februari 1920 met metalen indexeringstabbladen – in die tijd het meest moderne archiveringssysteem. De heren Karl Hunke en Wilhelm Jochheim richtten toen samen een productiebedrijf op in het Duitse Iserlohn. DURABLE is nog steeds eigendom van de stichtende families en is daarmee een voorbeeld van het succes van Duitse familiebedrijven over de hele wereld.

Moderne productie en logistiek

  • Eind jaren '40 begint DURABLE met de productie van kunststof artikelen zoals tabbladen.
  • In de jaren '50 en '60 bouwt het bedrijf moderne fabrieken volgens de nieuwste normen, in de daaropvolgende decennia worden deze voortdurend uitgebreid en opgewaardeerd. Ook het eerste administratieve gebouw van DURABLE wordt gebouwd en is voorzien van open kantoorruimte - een zeer innovatieve werkplekinrichting voor die tijd.
  • In 1993 koopt DURABLE een extra fabriek in het Duitse Gotha en bouwt daar in 2000 een nieuwe fabriek.
  • Eveneens in 1993 bouwt DURABLE een modern distributiecentrum in Iserlohn-Sümmern, dat in 2016 aanzienlijk wordt uitgebreid.
  • In 2006 wordt er in Stettin, net over de grens met Polen, nog een extra fabriek in gebruik genomen
  • In 2019 doet DURABLE een belangrijke investering in de fabriek van Kamen-Methler en maakt sindsdien gebruik van collaboratieve robots die de arbeiders ondersteunen


Uitbreiding door overnames

  • Op 1 januari 2010 neemt DURABLE de fabrikant Idealplast over en diversifieert hiermee zijn gamma van kunststof bureauaccessoires en afvalbakken. Sindsdien worden de producten verkocht met het DURABLE merklabel.
  • In oktober 2010 neemt DURABLE delen over van Atlanta, een bedrijf dat bekend staat om zijn bureautrolleys en afvalbakken. Deze producten zijn een perfecte aanvulling op het facilitair gamma van DURABLE.


Van het Duitse Sauerland naar de hele wereld

  • DURABLE is een van de eerste exportgerichte bedrijven in de papier- en kantoorsector.
  • In 1980 werden er dochterondernemingen opgericht in Engeland en Zweden.
  • In 1991 volgde Nederland,
  • België in 1997,
  • Frankrijk in 2000,
  • Oostenrijk en de Verenigde Staten in 2001,
  • Italië in 2015, daar werd de markt al benaderd door vertegenwoordigers sinds 2005.
  • Daarnaast is het bedrijf ook vertegenwoordigd in Rusland (sinds 2002), Hongarije, Tsjechië en Polen.

 

Uitstekende productinnovaties:

  • De eerste klemmap rolt in 1959 van de band. Hiermee kunt u documenten bij elkaar bewaren zonder ze te perforeren of beschadigen door nietjes. In totaal zijn er van deze DURACLIP® klemmap sindsdien 500 miljoen stuks verkocht.
  • In 2009 brengt DURABLE een flexibel presentatiekader op de markt: DURAFRAME®. Dit magnetische kader wordt in bijna elke sector gebruikt en heeft ook vandaag nog een sterk groeipotentieel. Daarom werd het gamma strategisch uitgebreid met specifieke varianten.
  • In 2012 lanceert DURABLE een stijlvol, meermaals bekroond organisatieproduct, de VARICOLOR® ladebox. Elke lade heeft zijn eigen kleur, die niet alleen een vleugje kleur toevoegt aan de werkomgeving, maar ook helpt om het archiveren efficiënt te organiseren.
  • In 2015 begeeft DURABLE zich met LUCTRA® in een nieuw segment van kantoorverlichting. De bureau- en vloerarmaturen zorgen voor goed werklicht op kantoor of thuis. Op basis van wetenschappelijk onderbouwde studies ondersteunen deze biodynamische LED-lampen het positieve effect van licht op de mens (Human Centric Lighting).
  • Ook de laatste nieuwe ontwikkelingen van DURABLE tonen gevoel voor moderne werktrends:

o   Het TABLET HOLDER assortiment maakt efficiënt werken en presenteren met tablets mogelijk.
o   De CAVOLINE®  kabelmanagementaccessoires organiseren rommelige kabels op kantoor en thuis.
o   De QUADRO® multifunctionele trolleys zijn veelzijdig inzetbaar en beschikken over stijlvolle elegantie in trendy kleuren.
o   Met de innovatieve DURAFIX® ROLL biedt DURABLE zelfklevende magneetklemmen die op maat kunnen worden geknipt. Ideaal voor een snelle positionering van informatie in klein of groot formaat, bijvoorbeeld op beurzen of in de POS.
o   De monitor beugels van DURABLE bieden een flexibele en plaats besparende oplossing voor ergonomische werkplekken.
 

Een verantwoordelijk bedrijfsmanagement:

Een holistische benadering van duurzaamheid is al decennialang een belangrijk onderdeel van het bedrijfsmanagement van DURABLE. "Bedrijven die duurzaam opereren zijn op lange termijn succesvoller. In overeenstemming met onze visie op kwaliteit is het onze primaire doelstelling om commerciële, economische en sociale belangen met elkaar in evenwicht te brengen", leggen DURABLE's Managing Directors Horst-Werner Maier-Hunke en Matthias Laue uit. "Naast de grote klanttevredenheid, de topkwaliteit van onze producten, het commerciële succes op lange termijn door middel van liquiditeit en winstgevendheid, houdt dit ook in dat we onze milieuprestaties voortdurend verbeteren". Ons duurzaamheidsverslag bevat details over de doelen die het bedrijf al heeft bereikt en de maatregelen die op dit moment worden genomen. Vraag gerust naar een kopie.

 

Visionaire ondernemers

Naast de oprichters hebben ook Horst-Werner Maier-Hunke, Dieter Wäscher en, sinds 2006, Matthias Laue een belangrijke rol gespeeld in het succesverhaal van DURABLE. Onder hun leiding is het bedrijf in de afgelopen veertig jaar uitgegroeid tot een internationaal succesvolle speler. Dankzij hun gevoel voor trends, hun innovatie- en ondernemersvisie genereert DURABLE vandaag de dag een omzet van 100 miljoen euro, heeft het bedrijf 700 medewerkers in dienst en verkoopt het zijn producten in meer dan 80 landen.

In dit jubileumjaar laat Horst-Werner Maier-Hunke zijn leidende taken geleidelijk aan over nemen door Rolf Schifferens die sinds januari 2020 aan boord is als Managing Director.

 

Fresh look

De volgende 100 jaar van DURABLE zijn het startschot voor een nieuw corporate design, modern en toekomstgericht. Het nieuwe corporate design benadrukt de ambitie van DURABLE om moderne, heldere en uitstekende oplossingen voor de werkplek te creëren.


Download PDF

Download dit persbericht als PDF-bestand
arrow-right-link Download