Onze geschiedenis

DURABLE - de naam zegt het al. Onze merknaam is in de 100-jarige geschiedenis van ons bedrijf synoniem geweest met onze missie. Toekomstbestendige oplossingen voor moderne werkvormen, duurzame kwaliteit en bekroond design. Over de hele wereld is de manier waarop we werken in de afgelopen 100 jaar aanzienlijk veranderd. Het klassieke kantoor met typemachine en carbonpapier behoort net zo goed tot het verleden als het goederenvervoer in koetsen.

Computers, mobiele apparatuur en methoden zoals Kaizen, agile werken of lean management veranderen de workflows net zo fundamenteel als de toenemende flexibiliteit in waar en wanneer we werken. DURABLE biedt een ruime keuze aan moderne werkplekproducten voor veel verschillende branches: van tablethouders tot kabelbeheersystemen, van mobiele organisatie tot variabele etiketterings- en presentatieconcepten.



Opgericht in 1920

Karl Hunke en Wilhelm Jochheim richtten het bedrijf in 1920 op in Iserlohn en produceerden aanvankelijk metalen indexplaatjes. Tegen het midden van de jaren 1930 was het bedrijf aanzienlijk gegroeid en verwierf het een eigen productie- en administratiekantoor in de Wilhelmstraße. Bij het uitbreken van de oorlog telde het bedrijf in totaal ongeveer 50 werknemers.

De oorlogsjaren: grondstoffentekorten, structurele chaos

Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was een uitdaging voor iedereen, ook voor DURABLE, en de situatie bleef moeilijk gedurende de oorlogsjaren. De onderneming had vooral moeite om voldoende grondstoffen aan te kopen. Door de onstabiele situatie in het land vielen klanten weg en begon de onderneming het financieel moeilijk te krijgen.

Naoorlogse periode: de economische boom

In 1948 begon de economie zich te herstellen en werd het gemakkelijker om grondstoffen aan te kopen. De positieve economische ontwikkeling leidde ook tot een stijgende vraag naar boekhoudsystemen.

In het begin van de jaren 1950 begon DURABLE met de productie van plastic indexverdelers - een belangrijke doorbraak voor de onderneming. De vraag was groot en daarom kocht de onderneming in 1955 een stuk grond van 6.000 m2 op het industrieterrein aan de Westfalenstraat (huidige locatie).  

In 1959 lanceerde DURABLE DURACLIP, een klemmap waarmee mensen documenten konden opbergen zonder gaten te ponsen. Gedurende vele tientallen jaren was DURACLIP het populairste product van DURABLE en speelde het een sleutelrol in het economische succes van de onderneming in deze periode.

DURABLE breidde zijn vestiging in de Westfalenstraße uit en verwierf ook een nieuw stuk grond van 16.000 m2 in Kamen-Methler (bij Dortmund), zodat het bedrijf zijn oorspronkelijke locatie, die te klein was geworden, kon sluiten. De uitbreiding was een duidelijk en zichtbaar teken aan de wereld dat het familiebedrijf floreerde.



De jaren zeventig: hogere productie

De productie begon in 1965 op de nieuwe locatie in Kamen-Methler, maar al na vijf jaar had het bedrijf behoefte aan verdere uitbreiding. In 1978 was de productievloer uitgebreid tot 10.000 m2.

Het bedrijf probeerde steeds meer voet aan de grond te krijgen op de internationale markt, aanvankelijk door vertegenwoordigers en importeurs naar verschillende Europese buurlanden te sturen.



Jaren '80 en '90: internationalisering en expansie

In de jaren 1980 bleef DURABLE zich duidelijk richten op internationale expansie. Om meer voet aan de grond te krijgen op de overzeese markten richtte de onderneming eerst buitenlandse filialen op in Engeland en Zweden, later gevolgd door Nederland. Ook richtten ze voor het eerst hun aandacht op markten buiten Europa.

DURABLE verwierf een productievestiging in Gotha en begon producten te vervaardigen in Thüringen. Slechts enkele jaren later investeerde DURABLE in nog een nieuwe fabriek op dezelfde site.

Tegelijkertijd herstructureerde het bedrijf zijn logistiek en distributie. Tot op de dag van vandaag wordt de vestiging in Iserlohn voortdurend met moderne technologie gemoderniseerd om aan de stijgende vraag te voldoen.

Talrijke producten werden aan het portfolio van de onderneming toegevoegd, waaronder SHERPA® displaypaneelsystemen en CD MOBIL draagtassen.

In België wordt een dochteronderneming opgericht.



Het nieuwe millennium  

De export bloeide op na de oprichting van nieuwe dochterondernemingen in Frankrijk, Oostenrijk, de VS en Rusland, die nu goed zijn voor bijna 50% van de omzet van de onderneming.

Na decennialang een gestage en gezonde groei te hebben gekend, besloot de onderneming haar productie veilig te stellen door een nieuwe vestiging in Polen te verwerven. De nieuwe productievestiging in Stettin, met een oppervlakte van ongeveer 24.000 m2, werd in 2006 officieel geopend.

DURABLE nam het Finse merk IDEALPLAST over en kon zo zijn productportefeuille uitbreiden. Door de overname van onderafdelingen van verschillende andere bedrijven kon de onderneming ook nieuwe kantoorbenodigdheden en afvalbeheerproducten aan haar assortiment toevoegen.



2010 tot nu: Digitalisering verandert de wereld van de arbeid

DURABLE richt zich niet alleen op succesvolle producten zoals DURAFRAME en VARICOLOR, maar ook op digitalisering en de manier waarop hierdoor werkplekken, werkprocessen en middelen veranderen.

Met de opmars van de digitalisering zijn verschillende producten die decennialang bestsellers waren, nu overbodig geworden. DURABLE omarmt deze uitdaging en heeft zijn series TABLET HOLDER en monitorbeugels ontwikkeld om het belang te onderstrepen dat wij hechten aan moderne, ergonomische werkplekken.

In 2015 lanceerde DURABLE LUCTRA, een innovatief verlichtingssysteem gebaseerd op een human-centric benadering van verlichting die zich richt op de behoeften van de gebruiker. LUCTRA is een logische aanvulling op het portfolio van het bedrijf met producten voor moderne werkplekken.



2020: DURABLE viert zijn 100ste verjaardag

DURABLE viert zijn 100ste verjaardag. Deze verjaardag vervult ons met trots en moed om de grote uitdagingen van de toekomst aan te gaan.

Het nieuwe decennium zal voor DURABLE belangrijke veranderingen met zich meebrengen: onze jarenlange CEO Horst-Werner Maier-Hunke zal na veertig jaar trouwe dienst aan de onderneming zijn leidinggevende functie neerleggen. Zijn opvolger is Rolf Schifferens, die nu samen met Matthias Laue aan het hoofd van de onderneming zal staan.